Mesikämmen Challenge 2017

Next Section

2 vuotta ago  •  By  •  0 Comments

15.7 kisattiin Soinista Ähtäriin kulkevalla reitillä Mesikämmen challenge seikkailukilpailu. Vesku starttasi kisaan yhdessä Joni Haatajan kanssa perinteisesti Palju.eu joukkueella. Sarjana oli 12 tunnin kisasarja, joten tiedossa oli puolivuorokautta kestävä seikkailu. Kisaan lähdettiin Soinin urheilukentältä klo. 00.00 alkaneella prologilla.

Hämärtyvään iltaan lähdettiin pitkät valot päällä, joka toi oman haasteensa poluilla pyöräillessä.

Edellisen illan rengasremontti uusittiin kisamatkalla kun litkut ei pitänyt ja turvauduttiin perinteiseen sisäkumiin. Onneksi itse kisassa ei tullut ongelmia.

Kisan aluksi juostiin ratakierros, josta suunnattiin lyhyelle kaupunkisuunnistukselle. Tämän jälkeen vielä quest tehtävä, jossa kierrettiin ratakierros toista joukkueenjäsentä kantaen. Itse kannoin joukkueen paksua poikaa lähes puolikkaan ratakierroksen, onneksi tämän sai suorittaa ilman reppua sillä Jonin supervoima on kuulemma syöminen ja repussa voi olla mukana evästä pitempäänkin seikkailuun. Ja sitten taas asiaan eli itse kilpailuun.

Muista seikkailukisoista poiketen täällä jaettiin varsinaiset kisakartat vasta Prologin jälkeen ja näin ollen aikaa reittisuunnitteluun ei käytännössä ole ollenkaan. Piirrettiin vain kaks ensimmäistä väliä karttaan ja lähdettiin nopeasti matkaan. Edelle ehti etukäteen ajateltuna meidän kovimmat kilpakumppanit Free Adventure ja kisan kolmena edellisenä vuonna voittaneet Hiiltomiehet. Oltiin ykkösrastilla kaikki yhtä aikaa, kakkoselle sitten me jo vähän pummattiin ja jouduttiin heti takaa-ajajiksi. Oltiin kuitenkin pyörällä hyvässä vauhdissa ja yllätykseksi ajettiin Hiiltomiehet nopeasti kiinni ja ohi pitkän pitkospuupätkän jälkeen myös Free Adventure oli ihan meidän edessä. Ajettiin heidät kiinni ja sitten edettiinkin melko pitkään yhdessä Free Adventuren kanssa, vaikka välillä yritettiin eri reitinvalinnalla tehdä eroa. Takana tullut Hiiltomiehet teki hitaamman reitinvalinnan viitoselle ja jäi jo melko kauas taakse, mutta pääsi taas muutaman minuutin päähän kun etsittiin 8 rastia oikeasta paikasta, mutta rasti olikin 200 metriä myöhemmin. Juuri kun oltiin luovuttamassa rastin suhteen ja jatkamassa matkaa niin järjestäjä juoksi leimasin kädessä vastaan. Tästä pummista meille hyvitettiin kisan jälkeen siihen kulunut 15min aika. Ekalla etapilla kertyi n. 35km maastopyörällä upeilla polkureiteillä.

Tämän näköistä polkua oli mukava ajaa sekä pala seuraavan suunnistuksen kartasta.

Seuraavaksi jatkettiin juoksusuunnistuksella korkeuskäyräkartalla. Edettiin jälleen reipasta vauhtia ja saatiin jo pieni ero Free Adventureen, kunnes etsittiin taas yhtä rastia porukalla. Rasti taisi olla erin supan pohjalla mitä karttaan oli merkitty. Suunnistuksen jälkeen matka jatkui taas yhteisvoimin maastopyörällä louhokselle, jossa oli vuorossa Quest 2. Saavuttiin louhokselle n. 4 aikaan aamulla ja tehtävänä oli hypätä kallion reunalta veteen ja sukeltaa pohjasta kartan pala, josta selvisi seuraavan rastin sijainti. Reilun viiden metrin hyppy raikkaaseen veteen ja matka jatkui. Lyhyellä pyöräpätkällä oli märkänä paikoin aika jäätävää menoa kun lämpötila oli varmasti lähempänä nollaa kuin kymmentä.

Rasti 11 ja pyörät kanoottiin ja melomaan. Melontaan lähdettiin Free Adventuren kanssa yhtä aikaa ja edettiinkin tasaisesti. Matkalla oli muutama järvi ja niiden välissä pieni joki, joka oli perinteistä seikkailumelontaa. Eli kivikossa kävelyä kanoottia perässä vetäen ja kanootin nostamista puun runkojen yli sekä puun runkojen alittamista kanootissa maaten. Itsellä meinasi jalat krampata huolella heti joen alussa, mutta kun muutaman kerran jumpattiin kanootista ylös ja kanoottiin takasin niin jalat vertyi sen verran että pahemmilta krampeilta säästyttiin. Hiiltomiehet yllätti ja tuli kanoottia kantaen kisaan mukaan. Pojat oli valinnut 2km kanootin kantoa jokimelonnan sijaan. Nopeampi vaikkei kuulemma niin kevyt ratkaisu palkittiin kuitenkin 20minuutin aikasakolla sääntörikkeestä. Melonnan viimeiselle rastille valittiin 100 metriä pitempi reitin valinta ja näin ollen lähdettiin seuraavalle osuudelle n. 3 min muiden perään.

Melonnan ratkaisut, Hiiltomiesten oikaisu ja saaren kierto. (kartta on viivoihin nähden sentin liian alhaalla)

Vuorossa oli pistesuunnistus, jossa eri arvoisia rasteja keräten piti saada 8 pistettä kokoon. Aluksi meinattiin kiertää samat rastit kuin edellä menevätkin, mutta ekalla rastilla muutettiin suunnitelmaa ja haettiin hieman erit rastit. Rastivalinnassa ei huomattu että kolmen pisteen rastille joutui uimaan ja tässä tuhlaantui aikaa hieman. Lisäksi meidän reitti oli n. 0,5km pitempi. Jäätiin n. 8 minuuttia lisää Free Adventuresta ja Hiiltomiehistä hieman enemmän, mutta tiesimme että ollaan niiden edellä vielä aikahyvityksen vuoksi. Edessä oli pyöräpätkä, jossa piti valita kuudesta rastista kolme. Nopeasti katsottuna vaihtoehdot oli kierto vasemmalta tai oikealta. Me valittiin pitempi kierto sillä lyhyemmässä oli pätkä, jossa täytyi kulkea pyörää työntäen metsässä. Free Adventure löysi kuitenkin nopeimman reitin hakien yhden rastin pitemmältä vasemman puoleiselta kierrolta ja kaksi rasti oikealta. Me taas mentiin Hiiltomiesten tavoin vasemmalta ja työnnettiin välillä pyörää soisella polulla. Tällä reitinvalinnalla tuli taas takkiin n. 9 minuuttia Free Adventureen. Näin ollen ero oli hetkessä kasvanut 20 minuuttiin vaikka meidän kulku oli ollut koko kisan ajan vähintäänkin yhtä hyvää kuin Free Adventurella.

Pistesuunnistus, jossa rastinumeron jälkimmäinen numero tarkoittaa sen pistemäärää.

Pyöräilyn reitinvalinnat. Meidän tiimin puolustukseksi täytyy sanoa, että niin tässä kuin melonnassakin kartta oli taitettu / taittunut siten että koko reitti ei näkynyt kartalta ja ei huomattu että pyörässä piti kiertää noin kaukaa alhaalta.

Saatiin siis edellisellä välillä Hiiltomiehet kiinni ja tultiin yhdessä Quest 3:lle. Tehtävänä oli jousiammunta ja kuusi nuolta. Molemmat Jonin kanssa osuttiin kerran tauluun ja loput meni hiuksenhienosti ohi. Luulen että nuolet oli kieroja kun ei osunut vaikka keskelle tähtäsi… Eli 4 sakkokierrosta 300 metrin lenkkiä ympäri, josta matka jatkui lyhyeen suunnistukseen, jossa valkoisella kartalla oli merkittynä vain ojat. Hirveän pusikon keskellä meni ojia ristiin rastiin ja pienen pummin jälkeen päästiin jatkamaan matkaa pyöräillen yhdessä Hiiltomiesten kanssa. Ero kärkeen oli kuitenkin kasvanut jo puoleen tuntiin.

Matkaa oli taivallettu 9 tuntia kun työnnettiin Finn Foamit vesille ja uitiin niiden päällä viisi rastia läpi välillä rantoja kulkien kramppivarvikossa. Varvikko oli muniin asti ja jalat oli jo siinä kunnossa että niitä ei voinu nostaa niin ylös etteikö suuri krampin vaara olisi varoittanut olemassaolostaan. Selvittiin reitti kuitenkin kunnialla ja lopuksi vielä pyörä vesistön toiselle puolelle ja polkemaan. Itse onnistuin upottamaan pyörän pariinkin otteeseen karttatelinettä myöten veteen. Tästä oli siis jännittävä jatkaa matkaa eteenpäin. Onneksi tässä kilpailussa jaetaan kuitenkin kartat molemmille kilpailijoille, joten no problem Jonilla oli vielä ainakin osittain kuiva kartta jäljellä.

Maastopyörillä pikku uintipätkän kautta seuraavaan suunnistukseen, joka käytiin Kickbikella. Vaikka Kickbikella on tullut potkittua paljon, niin vasta nyt pääsin kokeilemaan ekaa kertaa kapeilla katurenkailla varustettua mallia. Kikkari kulki tosi kevyesti, vaikkakaan ei yhtä kevyesti kuin koiran perässä. Yks rasti ajettiin ohikin kun oli niin kivaa… Tämän jälkeen vielä viimeinen suunnistus, jossa jalat alkoi jo olemaan aika lopussa ja krampit odotti sopivaa ylimääräistä tapahtumaa kuten jalan tarttuminen oksaan yms. Päästiin kuitenkin metsästä kunnialla ja poljettiin kohti viimeistä rastia ja maalia. Matkalla vielä hyppy sillalta veteen ja Joni kävi leimaamassa rastin köysiä kiipeillen sillan alla. Maalissa n. 11:05 ja aikahyvityksen jälkeen voi sanoa että n. 110 km matkaan käytettiin aikaa 10h 50 minuuttia.

Maaliin tultiin enää puolivaloilla, vaikkakin vielä kohtuu hyväkuntoisena.

28,5 minuuttia hävittiin Free Adventurelle ja se aika tuli kolmessa peräkkäisessä suunnistuksessa, joissa pojat tekivät tarkempaa työtä ja valitsi nopeammat reitit. Taaksepäin eroa tuli Hiiltomiehiin lopulta sakkojen ja hyvitysten jälkeen 55 minuuttia seuraavan joukkueen ollessa yli 2 tunnin päässä. Jalalla kuljettiin tosi hyvää vauhtia ja vaikka epäilin ennen kisaa, miten oma kunto kestää niin nekin epäilyt olivat turhia. Tällä kertaa mentiin siten että minulla oli suunnistusvastuu pyörällä ja meloessa, Jonin hoitaessa jalkapätkät ja muut kikkailut. Lopussa suunnisti se, jolla oli kuivempi kartta eli Joni sai hoitaa myös viimeiset pyöräsuunnistukset. Selviydyttiin kisasta muutamalla pienellä suunnistusvirheellä ja muutamalla huonolla reitinvalinnalla. Hyvä fiilis jäi kisasta, mutta harmi että se taisi olla itselle kesän ainoa seikkailukisa. Joni on jo ehtinyt käydä kokeilemassa Venäjällä kolmen päivän kisaa tälle kesälle. Kisa oli jälleen hienosti järjestetty ja reitti sekä Questit hyviä. Se että karttaa ei pääse suunnittelemaan etukäteen lisää virheiden / huonojen reitinvalintojen määrää, joka tekee pelin entistä mielenkiintoisemmaksi.

Iso kiitos Palju.eu:lle kisareissun tukemisesta. Eiköhän me ensi kerralla mennä taas napsun verran kovempaa niin saa Pete järjestää meille voittopaljun lämpimäksi ja juomat kylmäksi!

Linkki GPS surantaan, jossa voi vielä seurata täplien taiston uusintana löytyy http://www.tulospalvelu.fi/gps/2017MesiK12h/?v=m3

Submit a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.